Keynote Speaker Change, Leadership and Digital Transformation

Keynote Speeches – Workshops – Speaker Coaching

Keynote speaker for change management, mindset and motivation

Let Mr. Change turn

your event into an experience

Top Speaker Ilja Grzeskowitz
Read what raving clients are saying about him

Keynote Speaker on Change, Leadership and Digitalisation
Ilja inspires, challenges and changeS hearts and Minds

Mr. Change motivates, inspires & makes Change happen.

Ilja Grzeskowitz is an economist, author and global keynote speaker. As Germany’s youngest managing director at Karstadt and IKEA, he was responsible for a total of eleven locations throughout Germany for Karstadt, Hertie, Wertheim & IKEA, led thousands of employees and was responsible for a sales volume of over 500 million euros. In times marked by permanent restructuring, staff cuts and the threat of store closures, the change expert succeeded in developing motivated and committed teams in a wide variety of locations.

At the height of the department stores’ crisis, he quickly realised what really mattered: putting people at the centre. Only with the right mindset is it possible to no longer fear change, but to see it as a great opportunity for the future. With the experiences and learnings from this time, he now inspires people from all over the world as a keynote and conference speaker.

The change expert held guest lecturing positions at the Berlin School of Law and Economics and SHR University and has already published thirteen books (including the bestsellers “Attitude”, “Think it. Do it. Change it.” and “The Changemaker Mindset”).

His mission is to support companies in establishing a culture of change that is characterised by powerful values, a strong purpose and a can-do-mentality. His clients love to call him “Mr. Change”, because Ilja Grzeskowitz stands for one thing above all: a living proof of what the power of change is all about.

As a globally sought-after speaker, Ilja has already spoken on five continents and is considered “Germany’s most successful change expert” (OÖ Nachrichten). When he is not speaking on a stage around the globe, he is passionate about playing golf, rooting for his favourite football team HSV or enjoying a cup of coffee (lots of it and always black).

Whether it’s live on stage, a hybrid or even a virtual-only event – as a meeting planner you need the security that your speaker and keynote speaker is able to inspire, entertain and inspire the audience.

Iljas keynote speeches are full of research-based content, strong messages with an impact and always humorous and entertaining. Whether you’re planning an event for 3000, 300 or 30 people, he will inspire your audience with the right mix of content and entertainment, will create a magical change experience and provide them with practical tools and takeaways for their daily business.

Keynote Speaker Digitale Transformation

Keynote Speaker for Change, Leadersip and Digitalisation

Ilja Grzeskowitz is available globally. We are looking forward to hearing from you.

Vita

Überblick über Iljas bisheriges Berufsleben
  • 1975: Geboren in der schönen Hansestadt Lübeck
  • 1994: Abitur am Carl-Jacob-Burkhardt Gymnasium zu Lübeck
  • 1994: Zivildienst am Universitätsklinikum Lübeck: Arbeit mit behinderten und lernschwachen Kindern in einer integrativen Einrichtung.
  • 1995 – 2001: Studium der Wirtschaftswissenschaften in Greifswald, Mannheim und Hamburg. Schwerpunktfächer: Marketing, Wirtschaftspädagogik und Organisationstheorie. Abschluss: Diplom Kaufmann
  • 1995 – 2001: Diverse Jobs, u.a.: Dolmetscher für amerikanische und nigerianische Unternehmen, Barkeeper, Businessplan Schreiber, Consultant für Start-Ups, Business Development Manager
  • 2002 – 2008: Geschäftsführer für insgesamt zehn Standorte von Karstadt, Hertie und Wertheim
  • 2008 – 2009: Storemanager IKEA in Hamburg
  • 2009: Gründung von Ilja Grzeskowitz – Veränderung. Einfach. Machen.
  • 2013-2015: Lehraufträge an der Berlin School of Law and Economics und der SRH Hochschule
  • Seit 2009: Internationaler Keynote Speaker, Bestsellerautor von 12 Büchern und Change Berater
  • Seit 2013: Initiator und Gastgeber des Change Awards
  • 2023: Gründung der Change Leaders Academy

Mission

Unternehmensphilosophie

Die Unternehmensphilosophie basiert auf unserem gesamten Denken, Handeln und Wirken. Unternehmen verändern sich, wenn die Menschen sich verändern. Deshalb glaube ich fest an zwei Dinge: An die Kraft der individuellen Persönlichkeit und die Magie einer von starken Werten getriebenen Veränderungskultur. Wenn sich die individuellen Bedürfnisse der einzelnen Menschen mit den übergeordneten Organisationszielen im Einklang befinden, entsteht ein magischer Cocktail aus Leidenschaft, Commitment und operativer Exzellenz. Dies haben wir in unserem Mission Statement zusammengefasst:

“Mein Businessansatz ist radikal menschlich, denn ich bin der festen Überzeugung, dass der Mensch in Zeiten der immer schneller werdenden Veränderung der wichtigste Erfolgsfaktor der Zukunft ist. Ich helfe Menschen dabei, ein auf Selbstbestimmung, persönlicher Freiheit und Sinnhaftigkeit basierendes Leben zu führen. Ich unterstütze Organisationen und Unternehmen, die großen Chancen der Veränderung zu nutzen und eine Change Kultur zu etablieren, die von geteilten Werten, Diversity und Sinn geprägt ist. Die individuelle Definition von Erfolg ist dabei der kraftvolle Fixstern, der Weg dort hin die Veränderung.”

Werte-Codex

Diese Werte treiben uns an
  • Verantwortung: Nur wenn jeder persönliche Verantwortung übernimmt, können wir gemeinsam erfolgreich sein.
  • Dankbarkeit: Wir gehen mit einer Attitude of Gratitude durchs Leben. Wir geben, bevor wir nehmen.
  • Diversity: Wir respektieren jeden Menschen so wie er ist und behandeln ihn individuell.
  • Integrität: Wir lassen Taten sprechen und tun, was wir angekündigt haben.
  • Unterstützung: Niemand gewinnt allein. Deshalb ist uns das Team heilig.
  • Familie: Erfolg hat bei uns eine klare Reihenfolge: Family First, dann kommt das Business.
  • Bedeutung: Für uns ist Job nicht nur Job. Unser gesamtes Wirken beruht auf Sinnhaftigkeit, um die Welt jeden Tag ein Stück besser zu machen.
  • Humor: Wir lachen gerne und viel, besonders über uns selbst. Denn für uns muss Arbeit vor allem eins: Spaß machen!
  • Qualität: Wir haben hohe Ansprüche an unsere Produkte, unseren Service, besonders aber an uns selbst.
Natürlich gibt es für uns auch einige NO-GO‘s:

Gleichgültigkeit. Beliebigkeit. Feigheit. Egoismus. Rumeierei. Zynismus. Humorlosigkeit. Schwarzmalerei. Gewalt. Hass. Dogmatismus. Besserwisserei. Opportunismus.

Vision

Diese Überzeugungen treiben uns an
  • Wir glauben, dass Unternehmen sich verändern, wenn die Menschen sich verändern.
  • Wir glauben, dass eine Kultur der Veränderung jede noch so ausgetüftelte Strategie schlägt.
  • Wir glauben, dass wir für unsere Ergebnisse verantwortlich sind. Für die guten, wie die schlechten.
  • Wir glauben, dass in jedem Problem eine Chance steckt.
  • Wir glauben, dass Motivation auf Sinnhaftigkeit und Werten basiert und nicht auf externen Faktoren.
  • Wir glauben, dass in jedem Menschen ein großes Feuer lodert, das nur darauf wartet, entzündet zu werden.
  • Wir glauben, dass sich alles verändert, wenn Sie sich verändern.
  • Wir glauben, dass innovatives Denken, harte Arbeit und Commitment die Grundlage für Erfolg bilden.
  • Wir glauben an Individualität und Diversity statt an Gleichmacherei.
  • Wir glauben an einfache Lösungen und nicht an komplizierte Probleme.
  • Wir glauben an Klarheit, Entschiedenheit und Integrität.
  • Wir glauben an Ergebnisse und nicht an Ankündigungen.
  • Wir glauben, dass der Umgang mit Veränderung die wichtigste Schlüsselkompetenz der Zukunft sein wird.

Awards

Auszeichnungen, Awards & Preise
  • 2013: Publikumspreis für außergewöhnliche Rednerleistungen
  • 2013: Rednerpreis „Best Media“
  • 2014: Rednerpreis „Best Performer“
  • 2016: Aufnahme als erster Deutscher in den C-Suite Book Club in New York City
  • 2016: Certified Speaking Professional (CSP), verliehen durch die National Speakers Association in Phoenix/Arizona
  • 2016: Rednerpreis „Best Brand“
  • 2018: Best Business Book Award für über 100.000 verkaufte Exemplare auf der Frankfurter Buchmesse
  • 2019: Fellow of the PSA, verliehen durch die Professional Speaking Association UK & Ireland

Awards

Honors, awards & prizes
  • 2013: Audience Award for Outstanding Speaking Achievements
  • 2013: Speaker award “Best Media”
  • 2014: Speaker award “Best Performer”
  • 2016: Admission as the first German to the C-Suite Book Club in New York City
  • 2016: Certified Speaking Professional (CSP), awarded by the National Speakers Association in Phoenix/Arizona
  • 2016: Speaker award “Best Brand”
  • 2018: Best Business Book Award for over 100,000 copies sold at the Frankfurt Book Fair
  • 2019: Fellow of the PSA, awarded by the Professional Speaking Association UK & Ireland

vision

These beliefs drive us
  • We believe that companies change when people change.
  • We believe that a culture of change beats even the most elaborate strategy.
  • We believe that we are responsible for our results. For the good and the bad.
  • We believe that in every problem lies an opportunity.
  • We believe that motivation is based on purpose and values and not on external factors.
  • We believe that in every human being there is a great fire just waiting to be ignited.
  • We believe that when you change, everything changes.
  • We believe that innovative thinking, hard work and commitment are the basis for success.
  • We believe in individuality and diversity instead of equality.
  • We believe in simple solutions and not complicated problems.
  • We believe in clarity, decisiveness and integrity.
  • We believe in results, not announcements.
  • We believe that dealing with change will be the most important key competence of the future.

code of values

These values drive us
  • Responsibility: We can only be successful together if everyone takes personal responsibility.
  • Gratitude: We go through life with an attitude of gratitude. We give before we take.
  • Diversity: We respect everyone as they are and treat them individually.
  • Integrity: We act and do what we promise.
  • Support: Nobody wins alone. That’s why the team is sacred to us.
  • Family: Success has a clear sequence for us: family first, then the business.
  • Meaning: For us, a job is not just a job. Everything we do is based on meaningfulness in order to make the world a little bit better every day.
  • Humor: We like to laugh a lot, especially about ourselves. For us, work has to do one thing above all: be fun!
  • Quality: We have high demands on our products, our service, but especially on ourselves.
Of course there are also some NO-GO’s for us:

Indifference. arbitrariness. Cowardice. Egoism. bumbling. Cynicism. lack of humor black painting. Force. Hate. dogmatism. know-it-all. Opportunism.

mission

corporate philosophy

The corporate philosophy is based on our entire thinking, acting and working. Businesses change when people change. That’s why I firmly believe in two things: the power of individual personality and the magic of a culture of change driven by strong values. When the individual needs of each person are in line with the overarching organizational goals, a magical cocktail of passion, commitment and operational excellence is created. We summarized this in our mission statement:

“My business approach is radically human, because I am firmly convinced that in times of ever faster change, people are the most important success factor for the future. I help people to lead a life based on self-determination, personal freedom and meaning. I support organizations and companies to seize the great opportunities of change and to establish a change culture characterized by shared values, diversity and meaning. The individual definition of success is the powerful fixed star, the way there is change.”

resume

Overview of my previous professional life
  • 1975: Born in the beautiful Hanseatic city of Lübeck
  • 1994: Abitur at the Carl-Jacob-Burkhardt Gymnasium in Lübeck
  • 1994: Civilian service at the University Hospital in Lübeck: work with disabled and slow-learning children in an integrative facility.
  • 1995 – 2001: Studied economics in Greifswald, Mannheim and Hamburg. Main subjects: marketing, business education and organizational theory. Degree: Diplom Kaufmann
  • 1995 – 2001: Various jobs, including: interpreter for American and Nigerian companies, bartender, business plan writer, consultant for start-ups, business development manager
  • 2002 – 2008: Managing Director for Karstadt, Hertie and Wertheim with a total of ten locations in Lübeck, 2x Hamburg, Kassel, Mönchengladbach, Frankfurt/Oder and 5x Berlin
  • 2008 – 2009: Store Manager IKEA in Hamburg
  • 2009: Foundation of Ilja Grzeskowitz – change. Simple. Do.
  • 2013-2015: Lectureships at the Berlin School of Law and Economics and the SRH Hochschule
  • Since 2009: International keynote speaker, bestselling author of 12 books and change consultant
  • Since 2013: Initiator and host of the Change Awards
  • 2020: Founding of the Solopreneur Club